В чому причина ефективності НЛП

В чому секрет? Що визначає ефективність НЛП?
Це не техніки та стратегії НЛП!
Хоча техніки та стратегії НЛП самі по собі ефективні.

sut-nlpДжон Гріндер на одному з тренінгів зробив саму коротку презентацію НЛП :

Я не класик, тому напишу більш докладно…
На мій погляд, основними факторами, які забезпечують ефективність психологічної допомоги в парадигмі НЛП є
— ОРІЄНТАЦІЯ на КІНЦЕВИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Не на те, від чого клієнт хоче позбутися, а на те, до чого клієнт прагне — прагне насправді, можливо навіть не усвідомлюючи.
Безумовно, ведеться також робота з причинами існуючих проблем та корегуються не ресурсні психоемоційні стани, які заважають та утруднюють досягнення цілей та здійснення бажань клієнта, але на першому місті стоїть РЕЗУЛЬТАТ, до якого прагне клієнт. А вже для забезпечення його досягнення створюється необхідний психоемоційний стан і проводиться необхідна корекційна робота.

Візьмемо роботу з ветераном — учасником бойових дій в АТО.
У нього підвищена агресивність, безсоння, нічні кошмари, флеш беки — можна допомагати переосмислити все, що з ним було на війні, працювати з симптомами, покращувати емоційний стан, навчати саморегулюванню, навчати стримувати свою агресію, уникати провокуючих ситуацій…
Звичайно це важливо і корисно!
Але ефективніше працювати з більш глобальною метою — заради чого він хоче бути не агресивним? не впадати у флеш беки? нормально спати?
Можливо він хоче скоріше повернутись до нормального цивільного життя, адаптуватись до соціуму, знову стати батьком для своїх дітей, чоловіком для дружини, сином для батьків — заради цього він готовий працювати, слухати психолога, робити вправи, вчитись заново жити в соціумі.

— ВІРА в АДЕКВАТНІСТЬ клієнта

Одна з базових пресупозицій НЛП говорить «В будь-якій ситуації кожен робить найкращий вибір з наявних»  — отже причина неадекватної поведінки клієнта-ветерана не в ньому, як особистості, а в відсутності в його актуальному досвіді варіанту поведінки, яка була б адекватна ситуації.
Пакет варіантів, який був у нього в цивільному житті до війни він втратив на війні — там інші правила, інші цінності, інші переконання.
Під переконання, з якими ветеран повернувся з війни в соціум у нього не завжди доста варіантів адекватної поведінки — особливо якщо врахувати, що у громадян, які сидять в тилу теж не зовсім адекватна поведінка, щодо ветеранів.

— відповідно, основні питання в парадигмі НЛП не «ЧОМУ і ЯКІ ПРОБЛЕМИ турбують?», а «ЧОГО ти ХОЧЕШ?», «НАВІЩО?» і «ЯК ти цього можеш досягти?»

Питання «ЧОМУ?» допомагає знайти причину проблеми, виправдання і пояснення, чому тобі погано, але не мотивує на дію, на зміни.
Питання «ЧОГО ти ХОЧЕШ?» перетворює проблему в ЗАДАЧУ, а питання «ЯК ти цього можеш досягти?» допомагає її вирішити.
Питання «НАВІЩО?» перевіряє екологію — щоб не витрачати зайві сили на непотрібні речі і не задавати собі аналогічне питання наприкінці.

Можна довго розмірковувати, чому ти в жопі (чому тобі так погано), але лише відповівши на запитання «чого хочеш?», «навіщо?» і «як цього досягнути?» можна з неї вибратись!

— ще одним фактором ефективності НЛП є його ЕКОЛОГІЧНІСТЬ

При виконання будь-якої техніки проводиться перевірка наслідків — для клієнта і його значимого оточення в ближній і далекій перспективі.
Перевіряємо,
      — чи не стане йому гірше від того, що ми робили щоб було краще?
Щоб потім не доводилося ставити питання «Навіщо мені це було потрібно?» і «Як тепер все це виправити?».

— велика увага в НЛП приділяється встановленню РАППОРТУ

Це стан довіри між психологом та клієнтом, стан готовності співпрацювати.

Якщо між психологом та клієнтом є довіра, якщо клієнт готовий до співпраці — будь яка, сама проста техніка буде ефективною, навіть сама присутність психолога буде терапевтичною, клієнт буде дослухатись до порад психолога і радитись з ним у майбутньому.
Якщо у клієнта немає довіри до консультанта, якщо клієнт не готовий до співпраці — сама ефективна, сама якісно проведена техніка, самий сучасний, самий апробований метод працювати не буде — бо клієнт не вірить!

 — З раппортом працює все! Без раппорту не працює нічого!

— ну і самим важливим, на мій погляд, є БАЗОВІ ПРЕСУПОЗИЦІЇ — базові переконання, які пронизують весь курс вивчення НЛП, його техніки та стратегії, всі процедури роботи з клієнтом.

М.Холл академічно поділяє їх по сферам застосування, Ф.Пьюселік  скромно назива їх «переконаннями успішних людей»

Дехто з класиків виділяє їх 10-15, хтось 20-25 — не важливо скільки їх і як їх називати — важливо що вони є, важливий їх позитивізм та мобілізуюча сила.
   — Всесвіт дружній і повний ресурсів
   — кожен має всі необхідні ресурси, необхідні для змін
— не буває поразок — є лише зворотній зв’язок та набутий досвід

Все це можна проілюструвати схемою (люблю схеми — особливо пірамідки — одразу зрозуміло що є що, від чого залежить і чим керується).

efektivnist-nlp
Вся піраміда базується на раппорті, скріпляється  базовими пресупозиціями і спрямована до цілі — результату, якого бажає клієнт.

Є ціль — клієнт до неї йде з допомогою психолога або самостійно (відповідно до його рекомендацій).
Якщо раппорт є — піраміда стійка, якщо раппорту немає — вся піраміда завалиться!
Базові пресупозиції скріпляють і поєднують всі ланки піраміди, всі фактори ефективності НЛП.

Сподобалось? Поділіться з друзями!:

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

1 × 3 =

СПАМ-фильтр *