Зворотний зв’язок високої якості

Зворотний зв’язок високої якості (ЗЗВЯ) –

 – це інформація про результати виконаних дій, що надається самому собі, іншій людині або групі людей в формі і послідовності, що сприяє подальшому якісному зростанню і підвищенню ефективності особи, що виконувала вказані дії


Зворотний зв’язок високої якості і критика – це дві зовсім різні форми роботи із зворотнім зв’язком!

Критика – це добре, коли ви бажаєте:

  • Показати себе дуже розумним не пропонуючи ніяких власних рішень поставленої задачі
  • Викликати у виконавця роботи негативні емоції, знизити його працездатність, відбити бажання працювати
  • Викликати агресію (явну або приховану) по відношенню до себе або до діла
  • Свідомо чи несвідомо сприяти тяганині

Зазвичай підведення підсумків або нарада складається з

  • 55% – перерахування недоліків, проколів, недоробок
  • 30% – пошук винуватих та їх перевиховання
  • 10% – накалювання емоційної обстановки та нагнітання негативної мотивації з метою стимуляції працездатності
  • 4% – попередження майбутніх невдач
  • 1% – конкретні пропозиції по вирішенню поставлених задач

Майже завжди є небезпека бути помилково зрозумілим коли ми висловлюємо комусь свою думку – ми ризикуємо зачепити співрозмовника, образити його почуття і тим самим запустити супротив, як захисний механізм на порушення його особистісних меж.

В цьому випадку  він може:
– проявити агресію,
– закритись,
– уникнути спілкування

І результат нашого спілкування буде діаметрально протилежним тому, на який ми розраховували:
– критика підлітків батьками
– командирами – підлеглих.

Щоб в це не вляпатися, існує ряд правил, яких варто дотримуватися, коли даєш зворотний зв’язок – коли ці правила дотримуються, зворотний зв’язок (ЗЗ) з жорсткої критики перетворюється в ЗЗВЯ – зворотний зв’язок високої якості.

Зазвичай, коли людина отримує зворотний зв’язок / критику на свої дії вона сприймає його одним з двох варіантів

– або  як натяк , що його вважають  ідіотом (дурнем)

– або як можливо корисну інформацію – можливо мені зараз говорять щось корисне.

Зворотний зв’язок високої якості – це форма зворотного зв’язку, що забезпечує максимальну ВІРОГІДНІСТЬ другого варіанту сприйняття

Принципи і умови в яких зворотний зв’язок високої якості працює:

  1. Встановлення і підтримання рапорту та готовність людини сприймати зворотний зв’язок
  2. Зворотний зв’язок надається з 3-ї позиції – від третьої особи, не використовуючи іменники “Я”, “мені” і таке інше
    (3-я позиція – “це моя квартира… це кухня… це спальні.. це моє ліжко… це спить моя дружина.. а оцей маленький з вусиками поряд з дружиною – це я”).
  3. Надання інформації на рівні поведінки і стратегій (відповідь на питання “Що робити?”)
  4. Будувати розмову в минулому часі – зауваження і коментарі даються людині не про зараз, а в минулому – таким чином зараз, в теперішньому часі, ображатись і захищатись немає від чого
    Вчора ти поводив себе погано…
  5. Корисно спочатку запропонувати йому самому висказати, що можна було зробити краще
  6. Надаючи зворотний зв’язок, в першу чергу потрібно описувати те, що було зроблено успішно і якісно.
    Потім в позитивній формі пропонуємо, що, на нашу думку, можна добавити і поліпшити в наступний раз.
    Кожне доповнення бажано описати максимально сенсорно і деталізовано – в категоріях “бачу-чую-відчуваю” (ВАК)

Краще за все використовувати комбінацію «3-1-1»:
– спочатку зазначте три позитивних відгуки про поведінку людини,
– потім дайте одну пораду, що вона наступного разу може зробити краще або по-іншому
– і закінчить ще однієї похвалою.

У такому контексті людина спокійно і з задоволенням прийме ваші рекомендації.

Приклад вдало сформульованого ЗЗВЯ:

– Твій виступ був зроблений добре: інформація була цікавою і актуальною, матеріал структурований, ілюстрації зрозумілими.
Наступного разу постарайся говорити голосніше і більш чітко (Можливо треба було говорити не так швидко)
А в цілому твій виступ мені сподобався!

Коли нас заслужено хвалять і пропонують щось удосконалити, це дає позитивний заряд і мотивацію до подальшої роботи над собою.

Погодьтеся, отримати такий зворотний зв’язок куди приємніше, ніж почути критику на свою адресу:

«Ти настільки тихо і невиразно говорив, що слухачам весь час доводилося перепитувати. Ти що, зовсім не готувався? ».

Після таких нападок у людини може зникнути будь-яке бажання що-небудь робити і покращувати.

Як отримувати Зворотній зв’язок?

Людина, що приймає ЗЗВЯ

  • підтримує раппорт.
  • знаходиться в третій позиції сприйняття.
  • знаходиться в стані незнання – коли він відкритий до всього нового і вбирає інформацію як губка.
  • тільки слухає і, по завершенні, дякує співрозмовника.
Сподобалось? Поділіться з друзями!:

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

7 + nine =

СПАМ-фильтр *