Маніпуляції в НЛП і НЛП в маніпуляції

Основне обвинувачення, що можна почути у відношенні до нейро-лінгвістичного програмування
– “НЛП – це маніпуляція!”

sut-nlpЯк правило, це заявляють ті, хто тренінги НЛП не проходив і знають про НЛП з книжок або взагалі чули від когось, хто щось від когось колись чув про НЛП.

 

 

Всі, хто хоч щось знає про НЛП, чули вираз “Карта не територія” – одна з базових пресуппозицій НЛП.
Або інакше – “Всі люди різні” – бо у кожного різне виховання, різний життєвий досвід, різні переконання та цінності.
І якщо до лісу підуть художник, грибник та лісоруб, вони побачать зовсім різний ліс, цікавитись у лісі будуть різним і займатись у лісі різними справами.
Тому мабуть тим, хто вважає що “НЛП – це маніпуляція” було б корисним з’ясувати чому так вважають саме вони.

Тож давайте розберемось – що таке “маніпуляція”?
Що є маніпуляцією, а що ні?
Хто, коли і як її використовує?

Маніпуляція – це коли хтось хоче взяти, але нічого не дати навзаєм або дати менше ніж взяв.
Це пресловуте прагнення отримати “на халяву”.

Якщо підсумувати сенси і визначення, що наводяться в різних джерелах можна дати таке визначення:

 

Психологічна маніпуляція – це прихований психологічний вплив, який викликає у іншої людини наміри, що не співпадають з її поточними бажаннями

Звичайно, кожен з нас скаже, що якщо будь-хто приховано впливає на іншу людину і в результаті вона робить щось, що не відповідає її бажаннями і поточними інтересами – це погано! це – не етично!

Чи завжди ми так вважаємо? Чи ми самі дійсно ніколи не використовуємо прихований вплив? Щоб люди робили те, що потрібно нам, а не їм?

  •  дитина має бажання подовбатись в калюжі, мама відвертає увагу дитини на машинку або собачку – дитина відволіклась, змінила свої поточні бажання та інтереси і йде в інший бік  –  це маніпуляція?
  • після вечірньої прогулянки парубок запрошує дівчину “послухати музику”, жінка запрошує чоловіка “на каву” – це не маніпуляція?
  • макіяж, парфуми, високі підбори, костюм, що підкреслює фігуру, втягнутий живіт, коли ми бажаємо комусь сподобатись – це не маніпуляція? чи ми це робимо для себе – навіть вдома, у вихідний, коли ми наодинці з собою?
  • підкреслення своїх сильних сторін і приховування слабких – для того, щоб сподобатись, зацікавити  – це не маніпуляція?
  • будь-яка реклама – це не маніпуляція? – за винятком опису технічних характеристик, набраного стандартним текстом без будь-якого виділення і маркування
  • політичні перегони?
  • нjвини в ЗМІ, на телебаченні – це інформація? чи маніпуляція свідомістю цільової аудиторії і формування суспільної думки?

Тож  психологічна маніпуляція – це прихований психологічний вплив, який викликає у іншої людини наміри, що не співпадають з її поточними бажаннями

  1. Маніпуляція – це ВПЛИВ

Люди завжди впливають
– або одне на одного
– або ти впливаєш на інших,
– або інші впливають на тебе.

Інших варіантів немає – впливають всі!
Якщо ти ні на кого не впливаєш і ніхто не впливає на тебе, то це означає що ти знаходишся поза соціумом – в лісі, на безлюдному острові…

Зазвичай одна людина впливає на іншу в своїх інтересах, або в окремих випадках в інтересах іншої людини – в своєму розумінні цих інтересів.
Батьки впливають на дітей, начальники на співробітників, командири на підлеглих, подружжя одне на одного…

  1. Маніпулятивний вплив зазвичай приховують

Якщо вплив не прихований, то це ПРИМУС – у людини є свої бажання, але хтось її примушує робити те, що вона не бажає.

ПРИМУС – самий древній рівень між персональної взаємодії – коли є 
– той, хто примушує – плантатор-рабовласник, барин-поміщик
– і той, кого примушують – раб, кріпак.

Більш сучасний варіант – концтабори, примусова праця в радянських таборах – де у ув’язнених немає ніяких прав і вони працювали заради життя та мінімального задоволення базових фізіологічних потреб.

Сучасний соціально відносно прийнятний варіант – залежні відносини в патріархально та матріархально перекошених сім’ях, військові формування і таке інше.

Коли є цілі-бажання того, хто примушує і його не цікавлять інтереси примушуваного.

Чи є у того, хто примушує потреба приховувати свій вплив?

Навіщо? Навіщо напружуватись, думати, шукати високоінтелектуальні інструменти впливу, якщо достатньо влади, сили, закону, що захищає цю силу?

Це відносини 

– “I WIN – You LOSE”
– “Я отримую ВСЕ – ТИ не отримуєш нічого”

Якщо примушуваний згоден з таким відношеннями – вони існують.
Якщо він не згоден, а сил для спротиву немає – він намагається уникнути таких відносин – тікає туди, де як він вважає буде краще

  • раби тікали з плантацій,
  • кріпаки – з російської імперії на Січ,
  • військовополонені – з концтаборів у партизанські загони,
  • затюкані чоловіки / дружини шукають інші відносини.

Якщо у примушуваних з’являються сили для супротиву відносини ПРИМУСУ переходять на рівень СУПЕРНИЦТВА  

  • раби / військовополонені об’єднуються і у них з’являється лідер – відбуваються повстання,
  • залежний в сімейних відносинах отримав освіту, пройшов психологічний тренінг, отримав престижну роботу – він намагається змінити відносини на свою користь.

При цьому сторони взаємодії намагаються добитись своїх цілей за рахунок суперника:

  • це феодальні та імперіалістичні війни,
  • це дикий капіталізм з його жорсткою конкуренцією (по типу наших 90-х)
  • це сімейні відносини, де у подружжя немає спільних інтересі і вони намагаються примусити одне одного задовольняти свої.

Коли у однієї із сторін немає сил та можливостей заставити іншу сторону діяти в своїх інтересах використовуються маніпуляційні прийоми:

  • “виховання” дітей – щоб скоріше зробили, щоб зробили те, що МИ вважаємо за потрібне,
  • реклама – щоб купували те, що МИ бажаємо продати
  • управління персоналом – щоб працювали в інтересах компанії, незважаючи на невідповідну зарплатню,
  • в сімейних відносинах – щоб партнер робив те, що МИ бажаємо, а не те, що партнер вважає потрібним та корисним.

Часто ми самі не розуміємо що саме робимо – ми ж впевнені, що так краще! А якщо “вони” не розуміють, то будь які методи хороші!
Що таке “краще”? Ну якщо мені краще або я вважаю, що так краще – то це і є “краще”! – Хіба не так?

Це відносини – “WIN  –  LOSE”   /   “LOSE  – WIN” (Виграш-Програш / Програш – Виграш) – в короткотривалій перспективі.

 

 

 

 

 

В довготривалій це завжди – “LOSE – LOSE” (Програш – Програш). 

Чому? Бо супротивники, якщо і отримують перевагу, то ненадовго – переможений збирається з силами і боротьба розгоряється знову.

 

Енергія СУПЕРНИЦТВА направлена не на досягнення цілей спільної взаємодії, а одне проти одного – кожен бачить тільки своє і сприймає партнера по взаємодії як суперника у боротьбі за свої цілі.

 

 

Інколи суперники втомлюються воювати, витрачають запаси ресурсів і змушені знаходити КОМПРОМІС

– Я для тебе зроблю ЦЕ, якщо ти робиш для мене ось ЦЕ

Зазвичай такі компромісні угоди діють недовго – як тільки один з супротивників накопичує достатньо сил та ресурсів він намагається переглянути угоду і суперництво розгоряється з новою силою

  • Друга світова війна
  • періодичні сімейні баталії  в сім’ях де подружжя не об’єднані спільними інтересами.

Зрозуміло, що саме у взаємодії на рівні СУПЕРНИЦТВА – ЗМАГАННЯ – КОМПРОМІСУ найбільша потреба в МАНІПУЛЯЦІЇ між учасниками – це базовий інструмент таких відносин.

Тут з’являється можливість виграшу для кожного з учасників – але ненадовго!
Бо у кожного з суперників є власні інтереси, які для нього більш важливі ніж спільні і тим паче важливіші за інтереси протилежної сторони.

Маніпуляції більш за все бояться саме ті, хто її використовує – вони не знають іншого способу взаємодії і вважають, що саме так діють всі!
І тому саме вони більш за все переживають, що хтось отримає переваги – знання, інструменти, навички, прийоми та методи що можуть допомогли протидіяти їх маніпуляції..
Середньовічна свята інквізиція, гонка озброєнь, політична пропаганда, чорний PR – приклади маніпулятивної боротьби з конкурентами задовго до виникнення НЛП.

Ще більше вони побоюються, що хтось розкриє їх маніпуляцію – голосніше всіх “Злодій!” кричить той, у кого совість не зовсім чиста…

Можливості для стабільного спільного і індивідуального розвитку кожного з учасників взаємодії з’являються коли відношення переходять на рівень  ПАРТНЕРСТВА.

– “WIN to WIN”         /           ” ВИГРАВ  –  ВИГРАВ ” 

Коли є спільні інтереси, коли партнери в міру своїх здібностей і можливостей докладають зусиль для досягнення спільної мети і при цьому кожен допомагає один одному – заради підвищення спільної ефективності.

Це

  • робота над спільним проектом команди однодумців,
  • злагоджена спортивна команда,
  • сім’я – якщо спільні інтереси переважають над особистими.

Чи потрібно маніпулювати коли відбувається рівноправна партнерська взаємодія?
Коли партнерство планується надовго? Коли позиції сторін чітко визначені та узгоджені?
Коли сторони бажають побудувати рівноправні взаємовигідні партнерські відносини?

Маніпуляція – бажання отримати прибуток за рахунок партнера руйнує партнерські відносини – там, де є маніпуляція довіри, рівноправних відносин, партнерства бути не може!

Поставимо питання інакше
– Як довго проіснують щирі партнерські відносини якщо “партнери” будуть маніпулювати (приховано впливати) один на одного – з метою досягти своїх цілей за рахунок іншого?
Що буде, коли один з партнерів дізнається, що інший скористався його довірою і обдурив?

Як тільки таємне стане явним відносини перестануть бути партнерським  вони

– або завершаться взагалі
– або скотяться на рівень СУПЕРНИЦТВА.

Бо якщо один з учасників відносин почав маніпулювати іншим – це все що завгодно, але не партнерство!

В партнерських відносинах маніпуляція зайва – для існування і підтримання партнерських відносин важлива ефективна між персональна комунікація

– для запобігання та попередження непорозумінь
– та планування і узгодження спільних дій

************************************

То де ж в цьому всьому НЛП?

Та будь де і скрізь!

В залежності від того, на якому рівні вміє взаємодіяти той, хто його використовує.

На рівні СУПЕРНИЦТВА – ЗМАГАННЯ – КОМПРОМІСУ це буде

– маніпуляція – як основний інструмент ефективного маніпулювання опонентом заради досягнення своєї мети,

– і анти маніпуляція – для розпізнавання маніпуляції суперника та ефективної протидії цій маніпуляції для захисту своїх інтересів у взаємодії з недобросовісними партнерами.

На рівні “ПРИМУСУ”  теж може використовуватись маніпуляція – але лише як допоміжний інструмент – коли силових важелів залякування недостатньо.

Системно, в повному об’ємі НЛП використовується у відносинах ПАРТНЕРСТВА, гармонічного співробітництва..
Раппорт – це і є гармонія у відносинах, коли партнери з готовністю реагують на потреби та доповнюють одне одного.

Стратегії та інструменти НЛП допомагають порозумітись партнерам по взаємодії

– виявити та узгодити потреби, бачення цілей та кінцевих результатів,

– знайти ресурси та найбільш ефективні та екологічні шляхи подолання перешкод та досягнення цілей.

І лише від вас залежить будете ви його використовувати

– для створення та підтримання гармонійних партнерських відносин
– чи для маніпуляції партнерами та використання оточуючих у своїх інтересах цілком.

В будь-якому випадку корисно ці прийоми та техніки знати – принаймні для того, щоб розпізнавати маніпуляції, маніпулятивну комерційну рекламу та політичну  пропаганду і ефективно  протистояти маніпуляторам.

Та на справді НЛП – це значно ширше ніж інструменти комунікації

 

Сподобалось? Поділіться з друзями!:

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

four × four =

СПАМ-фильтр *